a close up of a sign on a table

"Małpy w biznesie"

Aldona Gaudyn

02 czerwca 2025

Czym są „małpy” w biznesie?

 

Pracownik zatrzymuje Cię i mówi: „Mamy problem”. Zakładasz, że powinieneś się w to zaangażować, ale nie potrafisz podjąć decyzji na miejscu. Mówisz: „Pozwól mi się zastanowić”. Właśnie pozwoliłeś „małpie” przeskoczyć z pleców Twojego podwładnego na Twoje .

💣Teraz pracujesz dla swojego podwładnego.

 

Wielu menedżerów nieświadomie przejmuje odpowiedzialność za problemy swoich pracowników, pozwalając im zrzucać „małpy" na swoje plecy. Z czasem menedżer zostaje przeciążony, a jego zespół staje się bierny i mało samodzielny.

Dotyczy to nie tylko menedżerów rozpoczynających swoją ścieżkę zarządczą, ale także tych, którzy pełnią tę funkcję od wielu lat.

 

Technikę „delegowanie z małpami” opracowali William Oncken Jr. i Donald L. Wass już w 1974 roku i jest ona wciąż aktualna.

 

Jakie są Kluczowe zasady zarządzania "małpami"?

💡Nie bierz "małp", które nie są Twoje

Nie przejmuj odpowiedzialności za zadania pracowników.

💡Zwracaj "małpy" właścicielom

Gdy ktoś przychodzi z problemem, pomagaj mu go rozwiązać – ale nie rozwiązuj za niego.

💡Ustal jasne zasady opieki nad "małpą"

Kto, co i do kiedy zrobi – zadania muszą mieć właściciela i termin.

💡Kontroluj rozwój "małp"

Spotykaj się z pracownikiem, żeby omawiać postęp, ale nie po to, by wszystko robić za niego.

 

👉 Zarządzaj swoim czasem, a nie cudzymi problemami.

 

Dobry lider pomaga rozwijać samodzielność w zespole, zamiast przejmować wszystkie zadania.

 

Efekty stosowania techniki "małp":

✔️Więcej czasu dla menedżera na strategiczne zadania

✔️Większa samodzielność i odpowiedzialność pracowników

✔️Lepsza organizacja pracy i mniej chaosu

 

Oto przykład jak możesz podejść do sytuacji, gdy zauważasz, że ktoś próbuje przerzucić na Ciebie swoje małpy

🔹Pracownik: Mamy problem z klientem X – chyba coś źle zrozumieli w umowie.

🔸Menedżer: A jak myślisz, co mogło pójść nie tak?

🔹Pracownik: Chyba źle sformułowaliśmy paragraf 4.

🔸Menedżer: OK. Co proponujesz?

🔹Pracownik: Może przygotuję poprawioną wersję i zadzwonię do klienta.

🔸Menedżer: Brzmi dobrze. Przygotuj wersję do jutra, a potem daj mi znać, jak poszła rozmowa.

 

➡️Rezultat: Pracownik zatrzymuje „małpę”, rozwija samodzielność i odpowiedzialność

 

💡 Dbanie o pozostawienie „małp” u ich właściciela to nic innego jak coaching menedżerski

Chcesz dowiedzieć się więcej, umówić się na spotkanie

lub rozmowę?

 

Skontaktuj się ze mną

Coach | Coaching | Rozwój | Coaching Poznań | Coaching online
Talenty Gallupa - zrób badanie Gallupa i poznaj swoje naturalne predyspozycje | Aldona Gaudyn | Coaching Poznań | Coaching Online | Gallup Poznań | Gallup Online
Certyfikowany coach ICF

Obserwuj mnie w social mediach