Słowo „przywództwo” stało się dość popularne. Relatywnie często możemy napotkać na artykuły, w których rozróżnia się lidera od menedżera.
Lider jest postrzegany jako przywódca (z angielskiego - leader, leadership), menedżer - niekoniecznie.
Natrafiłam na wiele porównań, przytoczę część jednego z nich
Lider: zarządza zmianą, przewodzi ludziom, ma wizję, podejmuje ryzyko, łamie zasady
Manager: zarządza stabilnością, zarządza pracą, realizuje cele, minimalizuje ryzyko, ustala zasady
Ale czy na pewno są to dwie odmienne funkcje?
W tych porównaniach, rola managera sprowadzona jest do dość odtwórczej pracy i ustrukturyzowanej. Natomiast lider definiowany jest jako ktoś twórczy, którego nie dotyczą struktury organizacji czy jej cele.
I tutaj nasuwa się pytanie do CEO – nie jesteście rozliczani z celów? Jesteście rozliczani tylko z planowania przyszłości czy również tego co dowozicie jako organizacja?
Nad przywództwem, we wczesnych latach 2000, pochyliła się dr Nollaig Heffernan. Dokonała analizy 50 modeli przywództwa i 200 definicji (w Google możemy ich znaleźć 14 milionów!). Przeprowadziła walidację na 1500 osobach.
W wyniku badań, okazało się, że wyróżnia się 6 skal i 3 dodatkowe skale globalne przywództwa. Wyróżnione skale miały związek ze wszystkimi głównymi modelami.
Na skutek badań powstał model ILM72, który wspiera organizacje w diagnozowaniu i rozwoju przywództwa.
Obszary definiujące styl przywódczy to:
1) zadania i ludzie
2) elastyczność i zasadniczość
3) styl zdecentralizowany i scentralizowany
4) zarządzanie przez pochwały i wymagania
5) nastawienie na proces i efekty
6) bazowanie na wiedzy i wrodzonych zasobach
Twórczyni modelu, wskazuje, że nie ma stylu dobrego bądź złego. Styl jest dobry wtedy, kiedy jest dostosowany do sytuacji. Często styl nie musi być preferowany, a pasuje do otoczenia, w którym funkcjonuje przywódca.
Czym zatem jest styl?
To sposób myślenia przywódcy w trakcie wykonywania zadań, zestaw przekonań czy podejść zaadaptowanych przez przywódcę.
Heffernan, definiuje natomiast skuteczność przywództwa i tutaj wyróżniła 3 skale
1. Koncentracja na osiągnięciu rezultatów
2. Koncentracja na poszczególnych pracownikach
3. Koncentracja na pracy zespołowej
Są to kompetencje, które przywódca powinien nieprzerwanie demonstrować. W tym przypadku istnieje wynik wyższy bądź niższy. Czym wyższa punktacja, tym bardziej prawdopodobne że zwolennicy uznają przywódcę za skutecznego.
Wracając do wcześniej przytoczonych różnic między managerem, a liderem w odniesieniu do skuteczności przywództwa
Lider: zarządza zmianą, przewodzi ludziom, ma wizję, podejmuje ryzyko, łamie zasady
Manager: zarządza stabilnością, zarządza pracą, realizuje cele, minimalizuje ryzyko, ustala zasady
Skuteczny lider:
1. Koncertuje się na osiąganiu rezultatów: cele, minimalizacja ryzyka
2. Koncertuje się na poszczególnych pracownikach: zarządzanie pracą
3. Koncentracja na pracy zespołowej: zarządzanie stabilnością, ustalanie zasad
Nie da się oddzielić rola managera od roli przywództwa. Każdy lider zespołu, koordynator, manager, dyrektor, prezes jest liderem.
Ważniejszą kwestią od rozważań nad różnicą między liderem, a managerem jest zadanie sobie pytania „jak skutecznym liderem jesteś?”.
Obserwuj mnie w social mediach